El rol de víctima (1)


Dins dels rols negatius de les relacions entre persones, hem vist el rol del perseguidor i el del salvador. Arribem al tercer paper del triangle: la víctima.

Aquest personatge actua com si tingués menys recursos que les altres persones. Provoca als altres per a que l’humiliïn, l’utilitzin i el fereixin.

Envien missatges del tipus ”estic indefens”, “no sé si podré”… També, en la seva manera d’actuar, obliden de manera convenient i es fan els desconcertats.



Per a veure els seus jocs, hem de considerar que hi ha tres tipus de víctimes:

  • Un primer tipus, que va buscant perseguidors: Es van acostumar en algun moment de la seva vida a que rebien més atencions si feien les coses malament. Consideren que els altres tenen més capacitats que ells, i es menystenen.
Jocs habituals:

    • “Tot em surt malament” (el “patós”): aconsegueix cridar l’atenció, el reforç negatiu (és preferible això a que l’ignorin) i també eludeix responsabilitats, perquè es guanya mala fama i ningú li demana que faci res.
    • “Tens raó, sóc tonto” (“Dóna’m una puntada de peu”) (Crida l’atenció i es guanya el reforç negatiu)
    • “Abandonat i enganyat”: creu que tothom el deixa de banda, no el tenen en compte, etc. Obté un reforç de llàstima.
    • “Sempre em passa el mateix” (Obté un reforç de “jo no puc, jo sóc menys”)
    • “Com se surt d’aquesta situació?” (“Jo no puc, no tinc prou capacitat per sortir-me’n”) Aconsegueix la llàstima i que algú li solucioni.
    • “Jo no tinc sortida” (Algú buscarà solucions per a ell)
    • “Què es pot esperar de mi” (“Poteta de pal”): Es menysté i no assumeix responsabilitats.
    • “Ja ho he intentat” (Encara que sense gaire esforç, perquè en realitat allò que vol és perpetuar el seu rol de víctima).

Aquest tipus de víctima, acostuma a trobar algun perseguidor, que el fa sentir malament per “ser com és” (menys hàbil, més “patós”, amb menys capacitats). En tant que el perseguidor li recorda “com és”, el victimitza, i l’ajuda a perpetuar el seu joc. Així tindrà l’excusa perfecta per a buscar un salvador i completar el triangle de relacions negatives: “Ho veus? sóc tonto (o “patós”, o lent, o…) i el salvador, entrarà en el joc i li solucionarà. Tots tres obtenen un benefici: el perseguidor, es creurà superior. La víctima, ha lograt cridar l’atenció, obté un reforç negatiu o de llàstima, i troba al salvador que li soluciona. Aquest tercer, compleix amb el seu rol, de “què faries sense mi”.


La propera setmana: la víctima “exigent”.




Telf.: 605 52 52 81

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada